اصدقاء السوء - صحبتي جرتني لطريق الحرام

اصدقاء السوء


 انا بنت كان عمري 15 سنة لما حصلت القصة معي من عيله ملتزمه وكنت بدرس في مدرسة دينية و من بيئة قبلية وممنوع عندنا العلاقات الغير شرعية، القصه بدات لما تعرفت على  صديقه ليا و تقربنا جدا من بعض وصارت من الصديقات المفضلة.


وفي اول صداقتنا كانت قدامي البنت المحترمه الي تعرف ربها وكذا وللاسف بعد فترة عرفت انها بتكلم شباب وبدأت تدخلني في طريق وحش، طريق الشباب، وانا في حياتي عمري م كنت اتخيل اني ادخل ف الطريق ذا ولكن رفقة السوء وتزين الشيطان وللاسف دخلت فيه وتعرفت علي شخص على اساس انه شاب كويس وبدأت يقولي انه يحبني وعايزني وبدأ يحكيلي كلام جميل.


ولكن كان زي كابوس في حياتي لانه قنعتي اني ارسل له صوري وانا كنت ارسله بحسن نية ولكن هو كان شيطان وذئب بيستنى فريسته، لما حاول ياخذ اشياء اكثر من صوري ويطلب صور بطرق غير محترمة قعد يبتزني ب صوري الي بعتتها له وكان يشتم فيا و يجرحني ويهددني باهلي.


حكيت كل حاجه ل صديقتي الي عرفتني على الطريق وياريتني ما حكيت لها بعد كام يوم لقيتها راحت لامي وقالت لها بنتك تعرفت على شباب وكانت عايزه تدخلني في الموضوع ده معاها، وامي عرفت ابوي وعرفت اخوي وكانت ايام سوده وبهدلة ونزلت في عين اهلي كتير واكتئبت وحسيت بخطأي ولكن فات الاوان.


والشاب الي كنت بكلمو بعت صور ليا علي تليفون ابوي وقال ليه صور بنتك كلها معي ابوي حاول يتفهم معاه لغايه م مسح الصور بتاعتي والحمد لله أنا كنت باعت صور عادية ولكن حتى لو عادية كانت ممنوعة في بيئتي واصلا غلط كان ممكن الشب يعمل بالصور كل حاجة ويعمل لها فوتشوب ويخرب سمعتي وبيتي ويخرب بيت اهلي ويفضحني بين الناس.


طبعا صديقتي السيئة عملت نفسها شريفة وتركتني في الوسط اتلقى البهادل وتخلت عني في لمحة عين، وانا بطلت اروح المدرسه والدروس و بطلت اطلع من البيت وما كان معي تليفون لمده سنه، بس الحين الحمدلله كل حاجه رجعت حلوه ثاني واهلي بدأو يثقو فيا، بس والله الايام الي مريت بيها نقطة سوده في قلبي وانا تعلمت ردس قاسي مش هيتكرر تاني ان شاء الله.


نصيحتي، اتمني من كل بنت تبعد عن اصدقاء السوء،  وطريق الشباب والله طريق اسود، واي شب لو يحبك وعايزك بالحلال يدق باب اهلك ولا تعرضي نفسك للذئاب، وخلي اهلك ما يندموا على ثقتهم فيكي ولا تجيبي العار ليهم، الخيانة في النهاية طريقها وحش والي نالك في الحرام مش هينولك في الحلال.